dimecres, 16 d’abril del 2008

Del reportatge a la gran pantalla: la Maternitat d'Elna


El procés d'investigació que ha dirigit Assumpta Montellà en el cas de la Maternitat d'Elna correspon al títol de la conferència que aquest matí ha protagonitzat: "Recuperant la memòria". L'escriptora i historiadora ha compartit taula amb Jordi Creus, director de la revista Sàpiens i primer encarregat de donar veu a la història i Manuel Huerga, director del ressó mediàtic de la Maternitat en versió cinematogràfica.

Montellà ha destacat el seu interès per les històries anònimes, de gent senzilla i mancada de valor històric científic ("potser hagués interessat més una història d'Espartero") de l'etapa de l'Exil·li. Quan va descobrir el drama en què convivien els exil·liats en la platja d'Argelers, l'escriptora va començar a qüestionar-se la història des del seu punt de vista, femení, entorn la vida de les dones que tenien la menstruació, que parien i que es prostituïen per aconseguir menjar, aigua potable i medecines. Un 95 % de mortalitat infantil, alarmant, va ser el causant que aparegués la figura d'Elisabeth Eidenbenz, una dona que oferia l'oportunitat a totes aquelles dones a poder tenir el fill sense que hagués d'estar agonitzant en la sorra d'aquelles platges.

El director de Sàpiens des del primer moment que va saber el cas va identificar que allò era un boom mediàtic, "la millor història mai publicada per la revista". La redacció va publicar la "seva llista de Shidler", 597 noms de nens nascuts a la Maternitat que, segurament, no sabien com de significant va ser el seu naixement.

Des d'un reportatge de revista, fins la gran pantalla, "La Maternitat d'Elna" ha estat un dels grans èxits escrits en català que ja arriba a la cinquena edició. Ara, vol conquerir la resta d'Espanya, es publicarà a la Xina ("que tanta falta fa") i, amb la pel·lícula que està projectant en Manuel Huerga a la resta del món. "Una pel·lícula" assegura el director "que compta amb el major pressupost destinat a Catalunya".

És en aquest moment quan es comença a formar aquesta gran bombolla mediàtica que encara no veu final i que, segons l'autora, compleix la màxima de què "les grans històries surten sempre de les persones més senzilles".

1 comentari:

Assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Moltes gràcies per la vostra assistència a la xerrada. Quan veig un auditoria com vosaltres, atents, recordo als meus testimonis que sempre em diuen....perquè vols que t'expliqui la meva vida...la meva vida no interessa a ningú...no són ningú jo.
Jo sempre els hi contesto que: ...vosté expliqui que jo ja buscaré a qui m'escolti.
Ahir amb vosaltres escoltant, doneu senti a la meva feina.
Per això us dono les gràcies,
una abraçada,
Assumpta Montellà