dimarts, 9 de març de 2010

Els mitjans tradicionals s’han d’adaptar a les noves vies de difusió i producció audiovisual

Ferran Clavell (CCRTV Interactiva), A. J. Domínguez (Malviviendo.com) i Robert Figueras (Filmutea) creuen que els mitjans tradicionals no poden viure al marge de les noves vies de difusió i producció audiovisual

Ha estat en la primera taula rodona de les XVI Jornades de Comunicació Blanquerna on s’ha parlat de les noves vies de difusió i producció audiovisual i del paper que els mitjans tradicionals han de jugar en aquest nou context, que hi ha en el món audiovisual. Ferran Clavell, director de Contiguts de la CCRTV Interactiva, ha manifestat que “el format actual és anticuat i els mitjans tradicionals s’han d’adaptar si volen sobreviure”. Per altra banda, també ha avisat que “moltes empreses no ho estan fent i corren el risc de desaparèixer”. En aquest mateixa direcció s’han expressat els altres dos convidats a la xerrada. A.J. Domínguez, productor de Malviviendo.com, veu molt positiva la nova conjuntura que hi ha en el món audiovsual amb aquestes noves vies de difusió i producció audiovisual, ja que creu que aquestes “faran que els mitjans tradicionals es posin les piles per adaptar-se al futur. Estaven molt acomodats i ara s’han posat les piles per anar-se adaptant progressivament”. Per la seva part, Robert Figueras ha destacat la complementarietat d’aquests nous sistems de difusió, com són les webseries o pel·lícules interactives, amb els mitjans tradicionals perquè “les noves vies de difusió i producció audiovisual no substituiran als mitjans tradicionals, veig aquests nous sistemes com a complementaris”.

Època d’oportunitats

La situació de crisi ha estat un dels temes tractats pels convidats. A diferència de tot el pessimisme general que es respira, de tots els mals pronòstics i dels estudis que diuen que estem en una situació molt crítica, A.J. Domínguez creu que estem davant d’una època d’oportunitats perquè “és el moment de donar oportunitats als nous talents joves i és que aquestes noves vies de difusió són el mitjà per fer-ho”. El productor de Malviviendo.com ha utilitzat el seu cas particular per argumentar aquesta afirmació que a hores d’ara pot semblar arriscada. A.J. Domínguez ha explicat l’evolució de la seva websèrie Malviviendo.com. Sense pressupost i amb una financiació alternativa com són les donacions dels fans, han aconsegut difondre una sèrie que cada vegada té més èxit i que els ha permès fer altres treballs com “El viaje de Peter Mcdowell” per Canal Sur i videos publicitaris per Mapfre. “Malviviendo.com és la demostració que amb una bona idea i amb moltes ganes es pot aconseguir”, ha afirmat el seu productor que també ha explicat que “gràcies a Malviviendo va ser possible produir El viaje de Peter Mcdowell i aconseguir involucrar una gran marca com és Mapfre en aquestes noves vies de difusió com són els videos publicitaris”. Per la seva part, el director de continguts de CCRTV Interactiva, Ferran Clavell, està segur que “ èpoques de crisi com aquesta s’han de veure com una oportunitat. S’estan acabant els grans pressupostos per les grans superproduccions, és l’hora que joves amb idees i amb enginy puguin arribar a crear i difondre els seus productes audiovisuals”.

Adaptar-se a l’audiència

L’evolució de l’audiència ha estat un dels eixos de la xerrada. El fundador de Filmutea, Robert Figueras, ha destacat la importància de saber detectar on està l’audència per així elaborar els productes audiovisuals d’una determinada manera: “fem produccions adaptades a on estigui l’audiència, és a dir, als mòvils i els videojocs”. És per aquest canvi de localització de l’audiència que Robert Figueras està elaborant un nou projecte Panzer Chocolate que “ és una pel·lícula de terror, també és un joc de rol, també és un videojoc online i iPhone. Es tracta del primer llargmetratge espanyol on l’espectador pot trucar als protagonistes de la pel·lícula i viceversa”. El tema de l’audiència també l’ha tractat el productor de Malviviendo.com A.J. Domínguez que creu “que els mitjans tradicionals han tirat la tovallola pel que fa al públic jove i van només destinats a un públic més adult”.