dijous, 5 de maig de 2011

Gaudí dins la pupil·la japonesa



Dins el cicle de conferències “Interrelació de cultures” a l’Ateneu Barcelonès que aquest 2011 fa 150 anys, Menene Gras, directora de la Casa Àsia tant a Madrid com a Barcelona i crítrica d’art, comissària i professora d’estètica de la Universitat de Barcelona, ha volgut donar una mirada més pròxima sobre la cultura japonesa a una xerrada que duia com a nom “Japó-Catalunya mirades creuades”.

Segons Gras “vivim en una interrelació de cultures al món, una realitat intercultural per tal de promoure el coneixement mutu” i és que tal i com matisa la ponent, existèixen diferències entre multiculturalitat i interculturalitat; i és que mentre que la primera tan sols exposa les diferents cultures que podem trobar al món, la segona parla d’una fusió, comprensió i acceptació d’aquestes, entenent així que dues cultures no viuen aïllades sinó interrelacionades.

Tal i com argumenta la conferenciant, Barcelona i en aquest cas la Casa Àsia actuen com a pont entre la societat asiàtica. A més a més, parla d’”una estructura mental i increïble compenetració mútua entre japonesos i catalans”. I és que els ciutadans nipons han estat des de sempre molt interessats en les rutes modernistes de la mà de Gaudí que ofereix la ciutat comtal “els japonesos busquen dialogar amb l’artista català, perquè s’hi identifiquen fermament”. Tot i això però, “la literatura hi té un paper molt important, perquè a nosaltres ens agraden llibres de Murakami i això vol dir que ens identifiquem amb aquests personatges”.

L’any passat, al 2010, dedicat a Akira Kurosawa, van voler també aproximar el cinema japonès a la cultura occidental oferint un cicle de conferències i projeccions del director, que fou possible gràcies a la col•laboració de la UB i la Casa Àsia.
Tant a la Xina, com a la Índia i al Japó existeixen Instituts Cervantes, però cap que promogui únicament i exclusiva la cultura catalana, segons explica Menene Gras “tot i això, els tres Instituts estan dirigits per catalans”.