dijous, 13 de març de 2008

La fórmula de l'èxit


Allenrok –pronunciat amb doble ela- que és Cornellà del revés, també és el nou CD d’Estopa. Aquest joc de paraules és el primer dels molts que gaudirà qui escolti, al llarg de les 12 cançons, el 5è disc del grup. Val a dir que és el cinquè com podria ser qualsevol dels que han seguit el prolífic Estopa amb que van debutar els germans Muñoz. La fórmula de l’èxit és la mateixa, (predomini de rumba, la veu de David, lletres que parlen del barri en que van créixer, de sentiments i que probablement alguna ha estat escrita amb Sabina sonant de fons), a més, cal tenir sempre en compte les recuperacions que fan cada disc de temes de la gènesi del grup, la maqueta que van gravar abans de sortir a la palestra l’any 1999.

A partir d’aquí, els canvis de torn. A saber, l’ampliació del cupó de rock amb guitarres elèctriques, alguna remor de hip-hop encartonat i fins i tot una mena de cançó de bressol –Pesadilla- que, acompanyada amb veus infantils i el so d’un giny creat l’any 1919 que torna a estar en auge, el theremin, explica una experiència penitenciaria, tal com poetà Miguel Hernández i musicà Serrat, però destinada a ser enterrada amb la fi de la promoció. En canvi, altres cançons, duen el fat de sonar tot l’estiu –amb gira inclosa- com el single Cuando amanece, amb videoclip d’estil “tarantinià” i cançó bessona, això sí, de Tu calorro (primera peça del primer disc), d’on fins i tot han recuperat la veu femenina de Chonchi Heredia.

Amb Allenrok també han tornat les referències dels inicis al món caló, alguna pinzellada d’instruments de vent i les ja famoses parades en sec abans de les tornades més enganxoses, tal com passa en el que serà el segon single del duet, Vientos de tormenta, un autèntic vendaval de potència vocal de David, que sobtarà a propis i estranys. Posteriorment es promocionaran cançons més melòdiques, també marca de la casa Estopa.

El disc, produït per primer cop pels Muñoz, conta amb una caràtula naïf dissenyada per un amic de tota la vida, el qual ja va crear el grafisme de l’anterior Voces de ultrarumba. Ara representa el mapa d’un parc d’atraccions inspirat en espais de Cornellà i on cada cançó del disc és una atracció, cadascuna de les quals dissenyada amb la fórmula de l’èxit que permet als Estopa omplir el Sant Jordi, com faran el pròxim 13 de juny.