dijous, 29 de maig de 2008

26 anys de lluita per al soterrament de les vies fèrries a Sant Feliu

Molts anys d’espera

Més de dues dècades de reivindicacions polítiques i ciutadanes han estat necessàries per arribar a l’acord de l’eliminació del pas del tren pel mig de la ciutat de Sant Feliu de Llobregat.

El 15 de juny de 2006, l’alcalde de Sant Feliu de Llobregat, Juan Antonio Vázquez; la ministra de Foment, Magdalena Álvarez; i el conseller de Política Territorial de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal, van signar l’acord per dur a terme el soterrament de les vies del tren al seu pas per Sant Feliu.
Segons va afirmar l’alcalde de la ciutat en una entrevista “ha costat més d’un quart de segle aconseguir el soterrament de les vies del tren perquè és un projecte complex i econòmicament molt important i per tant necessita, inevitablement, la implicació de totes les administracions. Durant tots aquests anys de reivindicació no s'ha trobat la cooperació necessària.”

L’inici de les obres per al soterrament estan previstes per a finals del 2009, i romandran fins l’any 2012. Durant el 2012 i 2013 tindrà lloc l’execució de les obres d’urbanització de la superfície i la implantació del tramvia al nucli urbà.

Des d’un primer moment, l’Ajuntament de la ciutat s’ha esforçat per mantenir als habitants informats sobre l’acord i les previsions entorn el soterrament de les vies. D’aquesta manera, s’han realitzat conferències, exposicions, s’han enviat butlletins i propaganda informant sobre aquest procés tan delicat. Fins i tot, es va crear al 2006 una revista anomenada SOh!terrament, tot i que aquesta només n’ha tret dos exemplars, un quan es va realitzar l’acord i un altre durant el mes de març d’aquest mateix any.

Per què el soterrament?

Els motius de la realització de les obres per al soterrament de les vies són diversos:

· La seguretat és el motiu principal. L’existència del pas a nivell pel mig de la ciutat ha estat sempre un gran risc pels ciutadans que es veuen obligats a creuar-lo diàriament. De fet, uns 10.000 vianants travessen el pas a nivell cada dia. Passen per l’estació prop de 150 trens diaris, és a dir, un tren cada 10 minuts de promig. Molts han estat els accidents mortals en aquests vint-i-vuit anys. Es calcula que són prop de 70 les persones que han mort a causa d’ aquest pas a nivell que divideix la ciutat de Sant Feliu en dos.



· La millora de la cohesió social és un altre de les causes. La via fèrria divideix en dos la ciutat: d’una banda la part de construcció més recent de la ciutat, que viu a la muntanya; i d’altra banda, el casc antic, a la part més baixa de la ciutat, al costat del riu Llobregat. Això ha portat un impacte negatiu en la cohesió entre els habitants dels diferents barris. De fet, el 60 % de la població resideix a la zona muntanyosa, mentre que el major nombre de serveis, equipaments i centres educatius de la ciutat es troben a la part del riu. Això impedeix les relacions ciutadanes entre les dues parts de la ciutat separades per la via.

· El soterrament també ajudarà a millorar la mobilitat i l’accessibilitat tant de vianants com de vehicles. És el pas a nivell amb més circulació de vianants de tota Catalunya i té una de les ràtios trens / cotxe (nombre d’automòbils que el travessen per nombre de trens que hi circulen) més altes d’Espanya.

· Un altre motiu per a realitzar el soterrament de les vies seria la reducció de l’impacte mediambiental del tren: tant pel que fa a contaminació acústica com a la degradació de l’entorn de les vies del tren.


Durada de les obres

Per tal que el trànsit ferroviari no s’aturi, l’obra preveu la instal·lació de dues vies auxiliars al costat de les actuals. S’obrirà una rasa a cel obert on es construiran les noves vies del tren. Posteriorment, aquesta es taparà i es construirà una nova estació soterrada que substituirà l’actual.

Nova fisonomia a partir del 2013

Sant Feliu de Llobregat iniciarà al 2009 la seva renovació urbana més important. L’obra del soterrament transformarà la ciutat, que presentarà una nova fisonomia amb la via soterrada, i sobretot permetrà millorar la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes de la ciutat. Es preveu que, un cop finalitzades les obres previstes Sant Feliu sigui una ciutat més integrada: les connexions entre els barris de la ciutat es faran sense existència de cap barrera. De la mateixa manera, serà una ciutat millor comunicada, ja que connectarà els carrers de la banda muntanya i la banda riu. Els més de 40000 m2 de la ciutat que ara ocupen les vies fèrries, permetran generar nous espais públics i zones verdes. A més, el soterrament permetrà que el Trambaix disposi de noves parades. Tanmateix, Sant Feliu continuarà millorant el transport públic amb la futura arribada de dues línies de metro a la ciutat. A més, la reducció del risc i molèsties i la unió dels barris de la ciutats causarà una millor qualitat de vida per als santfeliuencs.
Finançament de les obres

La inversió per a les obres és d’uns 80 milions d’ euros. El finançament anirà a càrrec del Ministeri de Foment, que assolirà el 50% dels costos; la Generalitat, que participa a l’obra de soterrament amb un 20%; i el propi ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, que fent un exercici tècnic de valoració molt seriós, arribarà al límit de les seves possibilitats que és el 30% de l’obra de soterrament. Així doncs, en cap cas l’aportació de l’Ajuntament de Sant Feliu implicarà una pujada dels impostos per als ciutadans.

Jornades d’ Informació i Debat i les AA. VV.

Tant a les Jornades d’Informació i Debat, celebrades el desembre passat al Palau Falguera de Sant Feliu, com les exposicions informatives d’aquests dos últims mesos, giraven especialment entorn el tema del soterrament. Un nombre poc elevat de ciutadans, així com els responsables de les Associacions de Veïns de Sant Feliu, van assistir-hi a les Jornades per informar-se sobre el projecte i donar les seves aportacions. Les associacions dels diferents barris de veïns de Sant Feliu coincidiren en reclamar que si hi ha de passar el tramvia per la ciutat, aquest hauria d’anar també sota terra, junt amb les vies del tren, perquè d’aquesta manera hi hauria més espai a la ciutat i perquè, segons afirmen “treure les vies del tren per col·locar-hi en el seu lloc unes altres vies (les del trambaix) que tornin a causar perill i a dividir la ciutat en dos, no té cap mena de sentit”. Tot i això, la proposta per part de les associacions no va tenir molta acollida per part dels responsables de la realització del soterrament.

Opinions del ciutadans santfeliuencs

Els ciutadans de Sant Feliu, en gran majoria es troben a favor d’aquest soterrament, ja que consideren que és una mesura totalment favorable i necessària per a la bona cohesió de la ciutat i per a evitar accidents tan tràgics com els viscuts en aquests últims anys. També és cert que molts dels habitants de la ciutat del Baix Llobregat pateixen pels problemes que les obres per al soterrament puguin ocasionar a la ciutat, com per exemple problemes de mobilitat, transport, sorolls o d’altres. La Marta Arribas, de 20 anys, que ha viscut tota la seva vida a Sant Feliu afirma: “no crec que les obres es realitzin en el temps previst, aquestes coses sempre es retarden. A més, tractant-se de la RENFE és probable que durant un temps hi hagi problemes amb el pas dels trens ”. Un altre habitant de Sant Feliu, l’ Arsenio Hernández, considera també que “guanyarem molta comoditat per passar, menys accidents, més espai per als ciutadans... però no em sembla bona idea que posin el tramvia a sobre. No crec que sigui molt positiu que ens treguin unes vies i ens col·loquin unes altres”.
David Àlvarez, ciutadà santfeliuenc afegeix que “ ja que es faran reformes, aniria bé que es realitzés un nou aparcament per la zona pròxima a l’estació ”.
De la mateixa manera, dues alumnes que estudien a l’escola Verge de la Salut, situada just al costat del tan perillós pas a nivell sostenen que: "amb el soterrament Sant Feliu estarà molt millor. Ja no hi hauran atropellaments i serà molt més segur venir a l’escola".