dijous, 15 de maig de 2008

Gamberrades perilloses

Tothom ha fet gamberrades de petit. Però fins al moment semblava que la joventut tenia molt clar quins eren els seus límits.
Fer bromes pesades als professors, pintar les parets del veí o fins i tot pegar-se amb algun company de classe per cridar l'atenció, es queden curtes davant les noves activitats que estan de moda entre els adolescents més agosarats.
Avui en dia, tot si val per sentir-se com un ídol entre el grup d'amics. Exposar-se d'avant d'un gran perill o davant la mort són claus per ser l'amfitrió. Fer autèntiques filigranes amb la motocicleta, caminar per les vies del tren, beure alcohol fins acabar ingressat a l'hospital... i ara el metring.
Aquesta activitat pels addictes al risc, o millor dit pels temeraris, va tenir un gran boom la dècada dels 80 i en els últims anys ha tornat a sorgir entre adolescents. Consisteix en agafar-se a les portes del metro i saltar abans que el comboi entri al túnel. Fins i tot, els més atrevits, viatgen enganxats a la part del darrere del tren o a les plaques que separen els vagons fins la següent estació. Els practicants, la majoria menors d'edat, es juguen la vida per poder gravar el seu arriscat joc per així després penjar-lo a la web de "Youtube".
Una petita distracció o una simple relliscada pot proporcionar-los-hi una descàrrega de més de 1.500 volts o que el metro els acabi esclafant.
Aquest últim fet va acabar la vida d'una jove de set anys quan fa 10 anys va morir mentre intentava saltar d'un vagó a l'altre tot practicant aquesta perillosa activitat.
Està clar que aquests joves no en són conscients del perill en que s'afronten però sembla que els mateixos conductors dels combois tampoc.
Fa cosa de mig any, un grup de senyores que viatjaven a la Línia 1 del metro de Barcelona van activar el dispositiu d'alarma després de veure dos nois d'uns 12 o 13 anys viatjant sobre el material elàstic que uneix els vagons. Aquest incident no va ser recollit pel centre de seguretat i control de Transports Metropolitans de Barcelona ja que el conductor no va notificar la incidència. Segons una testimoni, el conductor es va dirigir a les senyores indignat, sense donar importància dels motius pels quals les van disparar el dispositiu. Acte seguit es va girar i no els hi va fer cas.
Segons TMB s'està fent tot el possible per aturar aquesta perillosa activitat: més càmeres de vigilància, més agents de seguretat de paisà, multes fins a 6000 euros... Però tot i així els conductors sembla que no n'estiguin informats ni conscienciats del perill que el metring pot portar.
Per altre costat sembla que el jovent no reaccioni. Quina és la mesura que farà desaparèixer el metring? Un altre ensurt com el de fa deu anys? Pot ser que no. Les persones som l’únic ésser viu que ensopega dos cops a la mateixa pedra.