dimarts, 17 de març del 2009

Animació + humor = Nikodemo


Nikodemo Animation, la companyia d’animació més reconeguda de l’estat espanyol, representada pels seus fundadors, Raúl Escolano i Niko, ha obert les Jornades Blanquerna amb una conferència denominada: L’èxit de les produccions online. Una gran oportunitat per conèixer de primera mà el complicat món de l’animació. Ara bé, els creadors de Cálico Electrónico, sense oblidar-se de l’humor que caracteritza els seus projectes, s’han permès la llicència de centralitza la xerrada en la seva companyia en comptes de tractar les produccions online en la seva globalitat. La conferència ha anat intercalant, sense problemes, les explicacions dels animadors amb el visionat dels seus treballs.

Al principi, ambdós conferenciants han advertit “Hace tres años que hacemos la misma conferencia, y ahora, nos sale casi bien” i han donat un consell als estudiants “Si está en internet es verdad”, després, enmig dels riures del públic, han explicat com van començar en un petit estudi entre la Rambla de Catalunya i el carrer Diputació. Tant Niko com Escolano han posat èmfasi en la duresa dels inicis, ja que havien de fer petites animacions per webs sense poder explotar completament el seu talent. Fins que un dia, segons Escolano molt calorós i d’humitat relativa, El País els va encarregar una tira d’animació còmica setmanal per la versió online de l’EP3. Gràcies aquest primer gran encàrrec, l’empresa va fer un pas endavant i va crear l’espai ¿Sabías lo qué? Presentat pel Doctor Birufillas – un projecte que esdevindria clau pel posterior desenvolupament de Cálico Electrónico –.

Acte seguit, els conferenciants han explicat com van crear el seu primer llargmetratge. L’any 2008 Nikodemo Animation es va submergir en la complicada producció de La crisis carnívora – “una historia sobre bichos que insultan” segons Niko – amb la participació de Quique San Francisco, Carlos Sobera, Pedro Reyes i José Coronado. La pel·lícula d’animació fou dirigida per Pedro Rivero, i tot i les males crítiques, va ser la primera, exclusivament espanyola, que participava al Festival de Sitges.

Seguidament, els animadors han decidit parlar de la sèrie flash que ha revolucionat Internet (més de 50 milions de seguidors). Tot i que, Niko i Escolano, han constatat que Cálico en un principi era un simple wizard d’una pàgina web, però la bona resposta del públic els va portar, el 2004, a elaborar la primera temporada – l’han seguit dues temporades més – de Cálico Electrónico. La història d’un superheroi d’aptituds qüestionables (del qual n’han estrenat un nou episodi durant la conferència). Els fundadors de Nikodemo no han dubtat en afirmar que si be ja tenien un nom gràcies els projectes anteriors, Cálico Electrónico els ha situat en el més alt de l’animació espanyola i internacional, i segons Niko “A parte de millonarios, nos ha permitido cambiar el antiguo estudio de 45 metros por uno de 65”. Bromes a part, la sèrie flash, tot hi haver canviat de format (capítols més curts on es reforcen les referències audiovisuals i el feedback amb l’espectador) segueix sent un gran reclam. Cálico gaudeix de spin-off, marxandatge, patrocinadors (Red Bull, E Dreams, Adobe, Eastpak...), un espai en el pròxim Saló del Còmic i, properament, farà el salt a la televisió.

Finalitzada la conferència, Niko i Escolano s’han felicitat per haver esgotat el temps i han agraït la presència dels estudiants. Després d’una merescuda ovació, ambdós animadors s’han acomiadat i han posat a la disposició dels espectadors un seguit d’adhesius de Cálico i companyia.