dimarts, 9 de març de 2010

El mòbil, un gran mitjà d’informació

El primer acte de la tarda de les XVI Jornades de Comunicació Blanquerna ha estat a les 16:30 hores. Les conferències se celebren a la Facultat de Comunicació Blanquerna els dies 9, 10 i 11 de març. Avui dia 9, Sixto Arias, Managing Director en Mobext, Ivan Rodríguez, director de Mobile Marketing de Caja Madrid i Roger Torres, soci fundador de Nonameproject, han explicat com fer publicitat en els mòbils.

La conferència, amb l’aula plena a vesar, ha començat amb quinze minuts de retard. Durant cinc minuts, mentre es preparava el power-point de la presentació, tots els alumnes presents han estat fotografiant als convidants, traient els seus ordinadors portàtils i llibretes per tal de prendre nota de la millor manera possible. El moderador de l’acte, Jordi Ordóñez, director de comptes de Ganesha Productions, ha començat fent referència a la gran nevada del dia d’ahir, on el mòbil va ser el gran protagonista per milers de ciutadans a Catalunya. El mòbil és el mitjà amb el qual ens podem posar en contacte amb qualsevol mitjà de comunicació i, així, distribuir la informació des de qualsevol punt del país. Això mateix va succeir mentre nevava. Les persones atrapades als seus vehicles i trens anaven informant a les ràdios, sobretot, de la situació que patien a través d’aquest utensili. “El mòbil és una eina molt poderosa perquè incita a la interacció”, segons Torres. Aleshores, s’ha de tenir en compte com i a través de què es distribueix la informació.

L’iPhone està de moda. Es tracta del mitjà líder de navegació i descàrregues de l’any 2008. Per aquest motiu, Roger Torres va remarcar que “ens hem d’adaptar a la navegació i a la pantalla”. Una altra eina fonamental en el creixement de les noves tecnologies són les xarxes socials. La publicitat es recolza en tot tipus de xarxes per tenir un suport segur i divulgar la seva campanya. Torres ha explicat que Nike “avui dia està aplicant les seves campanyes publicitàries recolzant-se, sobretot, en les xarxes socials. Nike està creant les seves pròpies a dia d’avui”.

Per altra banda, Sixto Arias, mentre es passejava per l’aula ensenyant el seu iPhone, ha exposat els seus arguments. Arias ha amenitzat la xerrada fent preguntes als alumnes sobre els anuncis de publicitat que més recordaven i sobre el facebook. Ha declarat que “el mòbil és una revolució perquè milers de milions de persones no coneixeran mai Internet com nosaltres l’hem conegut. És una nova manera de rebre informació”. Els rols estan canviant, perquè les marques de mòbils no contacten amb nosaltres, sinó que els clients són els qui decideixen contactar amb elles. Si aquest fet, actualment, es produís a la inversa “les operadores tindrien un gran problema. Els usuaris les podrien denunciar per haver envaït la seva intimitat – el mòbil és un mitjà molt personal – ja que ells no han donat cap autorització per rebre publicitat”. Un dels problemes que més es detecten en les empreses que es dediquen a fer publicitats en els mòbils és la falta d’efectivitat. Per aquest motiu, “en el món de la publicitat, els anunciants han de canviar el xip” per tal d’obtenir resultats.

Per la seva banda, Ivan Rodríguez només ha explicat exemples de les campanyes de la seva empresa, Caja Madrid, i quines són les innovacions tecnològiques que volen crear a través del mòbil. Només ha recalcat que busquen un “compromís amb la innovació”.

Per acabar la conferència, els alumnes han tingut un torn de preguntes. Els convidats les han respost amb molta amabilitat i fent humor sobre algunes respostes. La més destacada, però, ha estat la de Sixto Arias que ha remarcat que “ens han educat en la complexitat. I el que funciona és allò simple i senzill”. Per això, el més important a tenir en compte en una campanya és la “simplicitat, simplicitat i simplicitat”.