dimarts, 9 de març del 2010

Les xarxes socials revolucionen la publicitat convencional

Les xarxes socials han esdevingut en qüestió de cinc anys una via de comunicació i publicitat gairebé imprescindible per a la promoció de qualsevol empresa. Rubén Bastón, Andrea Garí i Selva M. Orejón han participat en les jornades Blanquerna oferint una xerrada sobre “Com fer publicitat a les xarxes socials?”. Rubén Bastón és el “Social Media Strategist” de la empresa Elogia, i en la conferència va afirmar que “en les xarxes socials es necessita un canvi urgent de paradigma en essència”, en el qual els valors que hi predominin siguin: la col·laboració amb els usuaris, la democratització, la comunicació “Bottom-up” (les marques s’estableixen en el mercat sense la necessitat d’un anunciant), la meritocràcia, el Beta perpetuo i la transparència. La participació en les xarxes socials és molt desigual el 90% pertany a l’audiència, un 9% a als editors que comenten el contingut i només un 1% és obra dels creadors. Bastón considera que l’objectiu de fer publicitat a les xarxes és fer branding, que et proporciona notorietat, i si aquesta és positiva es dona el engagement (fidelització del consumidor amb la marca) aconseguint finalment assolir un augment en les ventes. “Aquest procés el podem dur a terme mitjançant xarxes socials, blogs socials o brand channels (canals de marca)” apuntava Rubén. Però cap d’aquestes accions es efectiva sense l’aplicació d’alguns conceptes clau com ara escoltar les opinions del mercat sobre la teva marca, marcar uns objectius realistes, aportar continguts i serveis, i ser honestos i capaços d’assumir els canvis. Andrea Garí, actual directora de comptes de tuenti, ha donat una visió més especifica del que és una xarxa social com ara tuenti. Considera que el canvi que ha proporcionat la web 2.0 és radical en tots els nivells. S’ha generat una plataforma democràtica on l’usuari és col·laborador, generant així el canvi de consumidors a prosumers (aquells usuaris que no només comenten continguts a la xarxa sinó que també en generen de nous). Davant d’aquesta gran producció s’ha de varia la forma de fer marketing, ampliant els criteris de les 4p’s a les 8p’s (personalització, participació, peer to peer, i predicció) el que s’engloba sota el nom de marketing mix. Aquesta nova concepció és la que Garí ha explicat més específicament exemplificant-la en una xarxa social, com ara tuenti, que com a punt clau per al seu èxit ha destacat la segmentació dels usuaris en sexe, edat i província, per tal de fer una publicitat més efectiva segons els interessos de cada usuari. Finalment Selva M.Orejón, vicepresidenta d’AERCO, ha explicat el procés que duu a terme la seva empresa que es dedica a promocionar els seus clients a les xarxes socials. Per fer-ho és necessari fer un estudi de quina es la opinió dels usuaris sobre la empresa a promocionar, fixar quins són els ratis a assolir mitjançant la elaboració d’un mapa de públics, i edició d’una estratègia. Tot i així si la promoció és molt bona però l’empresa no compleix amb els criteris que ha publicitat en la seva campanya tot els usuaris que fins aleshores hagin donat suport a l’empresa poden girar-se en contra, i això és més perjudicial que una mala campanya. Es per això que AERCO centra l’èxit de la seva campanya en adreçar la promoció d’una forma o d’una altre depenent de la relació entre el anunciant i l’usuari, buscant al mateix temps creativitat en els missatges. D’aquesta manera concloïa la conferència que tot i haver durat dues hores aproximadament ha aconseguit captar l’atenció dels assistents en tot moment.