dimarts, 9 de març de 2010

La clau de l'èxit de la ficció televisiva s'ha de buscar en la fidelització

Les sèries és un format que “enganxa” i molt. És probable que l’important interès que aquestes generen fos el motiu pel qual la sala de la Facultat de Comunicació Blanquerna, on es va dur a terme una conferència centrada en l’impacte massiu i les causes que tenen les ficcions televisives entre l’audiència actual, sobretot damunt dels espectadors joves, tal com destacà Laia Aguilar, moderadora de l’acte, acollís una gran afluència d’assistents. La xerrada va tenir lloc el passat 9 de març i va disposar com a ponents a Alejandro Gómez Lavilla, director de continguts de Sagrera TV; Joan Bas, conseller delegat de la productora Diagonal TV; i Toni de la Torre, col·laborador habitual de El Món a RAC 1 i del suplement TVManía.

La conferència s’inicià amb la intervenció de Gómez Lavilla, qui va saber despertar la simpatia entre els oients, tot exposant els seus arguments amb dosis d’ironia i fets irrevocables. En aquest sentit, el director de continguts de Sagrera TV afirmà amb rotunditat que “l’objectiu número u de la televisió és la fidelització de l’audiència”, ja que, segons ell, el fet que un sol capítol obtingui bons índex d’audiència no significa cap senyal de garantia per aconseguir els mateixos resultats la pròxima setmana. Precisament, per a Gómez Lavilla la fidelització de l’audiència “fa feliç el programador”, gràcies a la “tranquil·litat” que se sent al saber que no té rellevància què s’estigui emetent a la resta de cadenes, donat que un espectador fidel no es perdria la seva sèrie preferida. Per altra banda, el negoci que és la televisió ha comportat que les sèries hagin esdevingut el producte més comercial encara que produir-les resulti molt car, tal com afirmà Gómez Lavilla,. En aquest sentit, el director de continguts realitzà una proposta a les cadenes considerant que les sèries haurien de ser eliminades per tal de minimitzar els costos que aquestes comporten.

Com a conseller delegat de la productora de sèries de televisió Diagonal TV, Joan Bas tan sols pogué respondre davant de tal predicció: ”se m’ha posat la pell de gallina”. Per la seva banda, Bas afirmà que des de Diagonal TV es busca un element diferencial d’entre la resta. Per tal d’il·lustrar tal afirmació el conseller delegat exposà diferents productes de la seva productora. Un d’aquests fou Amar en tiempos revueltos, amb el qual s’ha trobat una fórmula que dóna bons resultats centrada en què “cada any es canvia la història vehicular, però es continua amb les històries secundàries”. És aquesta una bona via que la productora catalana considera per a fidelitzar els espectadors.

En una conferència sobre sèries televisives no es podia passar per alt l’impacte que tenen els productes americans, cosa que restà a càrrec de Toni de la Torre. Tal com el col·laborador de TVManía relatà, l’11-S ha provocat un gran xoc en les històries que es narren des de les sèries nordamericanes, centrat en la idea que “existeix una amenaça que no se sap on és, però que ens angoixa a tots”, element que crea un paral·lelisme amb el terrorisme. De la Torre acompanyà aquesta qüestió amb exemples de les sèries Perdidos i V. D’alguna manera, doncs, aquest temor latent serveix per acostar-se a l’espectador i crear en ell un vincle amb què s’hi sent identificat i, per tant, el converteixi en un seguidor fidel.