dimecres, 10 de març de 2010

Lluís Tolosa desmunta el discurs alarmista que afirma que els joves consumeixen poca cultura

La conferència “La dieta (cultural i mediàtica) dels joves” s’emmarca dins del segon dia de conferències de les XVI Jornades de Comunicació Blanquerna. Ha començat a les deu del matí i ha comptat amb una gran audiència tant d’estudiants com de professors. Lluís Tolosa, director tècnic del Baròmetre de la Comunicació ha estat l’encarregat d’introduir als estudiants en el complicat i indesxifrable món de les estadístiques i els gràfics. Com a moderadora, Anna Prats ha fet una breu introducció sobre les audiències i els joves per posar al públic en context. Acte seguit, Lluís Tolosa ha explicat que estructuraria el seu discurs en dues parts. La primera, l’ha dedicat a exposar l’ampli ventall de sortides professionals que té en l’actualitat la investigació d’audiències i també a introduir les tasques del Baròmetre de la Comunicació.
Sobretot, ha destacat el fet que fins que no es va fundar el Baròmetre la investigació d’audiències es feia des de Madrid i, per tant, les dades eren estatals. Com a resultat, els mitjans catalans tenien una representació molt minsa perquè només es basaven en estudis provincials i no es tenien en compte els mitjans locals. Segons Tolosa, això ha canviat i moltes empreses tenen un departament que es dedica a la investigació d’audiències, malgrat els costos elevats que suposa.
Durant la segona part de la conferència, el convidat s’ha centrat en el tema del consum cultural relacionat amb els joves. Ha sorprès quan ha ensorrat un dels grans mites de la societat afirmant que els joves tenen un consum cultural i mediàtic superior al dels adults. Per justificar-ho ha comentat uns gràfics que comparaven el consum de mitjans en relació amb l’edat. Cal especificar, però, que es consideren joves de 14 a 25 anys i adults a partir de 25 anys. A través d’aquest estudi s’ha pogut observar que els joves consumeixen més revistes, internet, cinema, telefonia mòbil, videojocs i finalment, llibres que els adults. En canvi, els adults superen als joves en la lectura del diari. També ha fet referència al consum a partir del gènere, el nivell d’estudis i la classe social. Apartir del creuament d’aquestes variables ha anat configurant els diferents perfils dins dels joves. Per últim, ha mostrat les dades dels diaris, revistes, ràdios i canals de televisió més vistos pels joves. En aquest punt de la conferència ha aconseguit que molts dels assistents se sentissin identificats amb els resultats i alguns no han pogut evitar que se’ls escapés el riure. Com a cloenda de l’acte s’ha obert un torn de preguntes en el qual han participat majoritàriament els professors interessant-se pels mètodes d’investigació.