dijous, 19 de març del 2009

L’apòstol de l’escepticisme enganya a l’audiència


Joan Fontcuberta és un dels fotògrafs més destacats de l’època de la postguerra. Poc després d’estudiar Ciències de la Comunicació, es va adonar que la fotografia es convertiria en la seva gran passió i afició. Tota la resta ja està escrita i és que només cal veure com s’ha convertit en un referent mundial dins la professió fotogràfica. Utilitzant les Jornades Blanquerna com a ocasió perfecte per a obrir els ulls als futurs comunicadors, Fontcuberta ha exposat diferents projectes pràctics que han demostrat com les persones atrapem, sense qüestionar, les dades que ens proporcionen els mitjans informatius.

Després d’unes breus pinzellades introductòries per part de la professora de fotografia de la Facultat de Comunicació Blanquerna Sandra Balsells, Fontcuberta descriu al bon fotògraf com aquell que menteix sobre el que és real sense que l’espectador se n’adoni. Totes les seves fotos, doncs, tenen trampes que fan qüestionar la mirada del públic.

“Fauna” i “Sputnik” són les dues exposicions que Fontcuberta ha posat com a exemple per a unir el món fictici amb el món real. A les dues, es manipulen les fotografies per a crear històries falses que resulten ser creïbles per a la majoria dels espectadors. Totes elles han creat un gran ressò mediàtic, i és que no només han estat els espectadors els que han caigut en les seves trampes, sinó que els mitjans de comunicació han publicat reportatges investigant els casos que proposava aquest artista. “No pretenc enganyar al públic”, afirma Fontcuberta, “només vull que la gent observi la realitat de manera crítica”.

Es nota la seva mirada periodística però la sala, meravellada per les obres publicades i la repercussió social que han ocasionat, no ha posat en dubte que Fontcoberta s’hagi convertit en l’apòstol de l’escepticisme. És un orador que proposa que qualsevol fotògraf pot fer “mentides sense cap mala intenció”, sempres desfensant si a través d’elles obtenim un resultat més pròxim de la realitat.