dimecres, 18 de març del 2009

“Tots lluitem per captar l’atenció de l’audiència”

Quinze minuts d’espera han estat suficients perquè un nombrós públic inquiet i ansiós s’organitzés i es situés per presenciar la conferència “les audiències ens uneixen” exposada pels invitats: Màrius Carol, director de comunicació del Grup Godó, Miquel Mas, conseller delegat de Tiempo BBDO i Jaume Roures, líder de Mediapro.
Les Jornades Blanquerna d’aquesta mateixa Facultat sempre creen expectació i interès per part dels estudiants. En aquesta edició, l’audiència és el tema que engloba els tres dies de debats, xerrades i conferències. Per tractar-lo, què millor que convidar a tres personalitats reconegudes, cada una en el seu àmbit (periodisme, publicitat o comunicació audiovisual), perquè posin de manifest les seves experiències, dades i opinions respecte un tema que els toca molt d’aprop. Marcal Sintes, professor de la FCB, ha estat el moderador, qui ha introduït el tema i ha donat pas als convidats en una de les aules més grans que estava plena, més que per la curiositat que causava la presència dels reconeguts conferenciantsque per l’interès del tema.
“Faig un acte de fe amb el suport de paper”, expressava primerament Màrius Carol que, entre gràfics amb dades del EGM (Estudi General de Mitjans), explicava com encara els diaris de paper tenen un pes important tot i la falta de temps dels ciutadans de dilluns a divendres. A continuació, Miquel Mas ha definit els mitjans de comunicació com canals de distribució de continguts que busquen l’interès de l’audiència. “Les fronteres entre els tres sectors de la comunicació es dilueixen. Els creadors de contingut vivim en el món de l’economia de l’atenció. Tots lluitem per captar l’atenció de l’audiència”. Per fer-ho, hem de conèixer les audiències millor que ningú”, ha afirmat el publicista.
Entre “flash” i “flash” i gravacions de l’acte on el públic es mostrava callat i atent, per acabar amb les introduccions, J. Roures ha numerat les diferents característiques que distingeixen la televisió d’Espanya respecte altres països: la fidelitat al telenotícies del vespre per informar-nos de l’actualitat com a mitjà referent, el paper rellevant de la ficció que destaca en els diferents gèneres televisius, l’apreciació de les televisions públiques i l’exclusivitat de ser l’únic país que ha emès deu edicions del “reality show Gran Hermano”, última característica que ha provocat riures al públic i murmuracions al company del costat. 
Un cop acabades les explicacions de cada un, ha arribat el moment del “feed-back” on el públic ha volgut participar amb ganes. Hi ha conferències on el torn de preguntes és realment escàs, no obstant això, un nombre alt d’oients han volgut una resposta a les seves preguntes. Algunes d’elles s’han allunyat de la importància de les audiències en els mitjans de comunicació però, igualment, han estat d’interès general com el debat sobre les xarxes socials.
Amb un ambient de satisfacció vers l’hora i mitja que ha durat l’acte, aquest ha finalitzat amb uns forts aplaudiments.