dimecres, 10 de març del 2010

EL CÒMIC, PREN FORÇA I S'ADAPTA A LES NOVES TECNOLOGIES

UN ART INFRAVALORAT GERMÀ DEL CINEMA
El còmic a Espanya 

A les Quatre i mitja de la tarda es dona lloc a una conferència sobre un dels gèneres culturals de la joventut més infravalorats: el còmic. L’aula escollida per l’acte és la més espaiosa: la 201, la qual està relativament omplerta, dues terceres parts. Hi ha força enrenou de càmeres i murmuris però ràpidament les veus cessen en arribar els dos convidats: Joan Navarro i Carlos de Santamaria juntament am el mediador Vicent Sanchís.

El torn de paraula ha començat per en Sanchís que ha recalcat aquesta equivocada infravaloració d’un gènere que avui dia es troba en primera línia. Se sol col•locar com un subgènere quan, aquest és un gran mitjà d’expressió. Tot seguit, fa una breu presentació dels dos convidats i passa la paraula a Carlos de Santamaria: director de Ficomic i dels salons del còmic. Un discurs interessant sobre la connexió indiscutible entre cinema i còmic, ja pel seu naixement paral•lel, com per tantes adaptacions que s’han fet al cinema d’algunes històries aparentment semblants com Superman, Batman etc. D’altra banda, es recorda com el veritable reconeixement del valor d’aquest gènere a Espanya ve amb la transició i com a traves del temps s’ha anat acomodant i consolidant fins al punt de que s’estigui preparant un futur museu del còmic que estaria llest a finals del 2012.

Joan Navarro ha parlat des d’una vessant més comercial, començant tot i així amb la anècdota desenfada de l’èxit actual del còmic Esther que Purita Campos va el•laborar ja fa dècades. Avui dia és el còmic espanyol més venut. També fa un apunt especial en la immediatesa i l’abaratiment dels costos a que han portat les noves tecnologies al sector. D’aquí s’ha arribat a l’incertesa dels efectes de la digitalització i les incognites sobre les vendes sobre paper. Com anirà? és una de les preguntes formules que encara queden suspeses a l’aire.

Seguidament el manga ha sigut un tema que ha sortit inevitablement. Segons Navarro el manga ha recuperat la afició del còmic a partir dels anys noranta fins al punt de que, poc a poc vagi devorant la comercialització europea i americana

Finalment durant el torn de preguntes s’ha tocat de nou el tema de la digitalització posant més èmfasi en la figura del distribuïdor i la de l’autor espanyol enfront tant competidor estranger que ve d’una industria molt ben preparada.