divendres, 12 de març del 2010

L’any 2012 es produirà l’expansió de l’e-book

L’últim dia de les XVI Jornades de Comunicació Blanquerna a la Facultat Ramon Llull ha estat igual d’intens que els anteriors. Avui, 11 de març, la darrere conferència titulada “Els joves no llegeixen! Hi ajudarà l’e-book?” ha estat a dos quarts de cinc de la tarda. Com no podia ser d’una altra manera ha començat amb disset minuts de retard, ja que els convidats Ernest Folch, director general d’Ara llibres, i Fèlix Riera, director editorial d’Edicions 62, s’han fet esperar. El moderador de l’acte, Marçal Sintes, director del grau de Periodisme de la FCB ha fet seure ràpidament als fotògrafs i a la resta de presents a l’aula 202 per tal d’iniciar la xerrada.

Després dels rigorosos agraïments a la universitat per la invitació, Ernest Folch - amb la mirada perduda - ha començat a explicar el projecte de la seva empresa: l’e-book. Tot el que ha explicat han estat els avantatges d’aquest nou aparell de lectura, ja que “no es necessita llum i no cansa la vista”. Es tracta d’una nova tecnologia que només pesa “198 grams” i es pot emportar allà on es desitgi. L’e-book és una revolució tecnològica amb la que “es pot canviar per sempre la forma de lectura al nostre país i arreu del món. La indústria està canviant per sempre”. L’empresa que dirigeix Folch es basa únicament en la venda i distribució d’arxius digitals per ser usats als e-books. Ara bé, això no succeeix en totes les empreses editorials. En la majoria de les botigues que hi ha avui en dia “el que es pot trobar és la combinació entre el paper i el digital”. La botiga virtual, Leqtor.com, de l’empresa de Folch intenta traslladar al món on-line tot el que es mou al món literari. “La botiga Leqtor.com vol ser la primera del país a vendre únicament arxius digitals pels readers”. Aquest objectiu s’ha traduït en beneficis, ja que en només tres mesos han venut 5.150 iPhads. L’empresa Ara llibres ven aquests readers a 190 euros, mentre que altres empreses els vénen a més de 200. Aquesta diferència es deu a que ells vénen l’aparell “literalment a preu de cost”. Un dels altres avantatges remarcats per Folch és que l’iPhad és l’únic aparell que té una adaptació “igual al paper”, s’adapta perfectament als diferents arxius existents. “És l’aposta necessària perquè l’aposta digital sigui igual a l’aposta del paper”. L’aportació més destacada, però, ha estat quan Ernest Folch ha declarat que “l’any 2012 serà l’any quan la oferta digital serà totalment equiparable a la del paper. Serà l’any de l’explosió”.

Simpàtic, fent broma, explicant anècdotes i lloant a Folch. D’aquesta manera ha començat la seva xerrada Fèlix Riera. A la pregunta que encapçala el títol de la conferència, Riera l’ha volgut canviar per “Com podem llegir més?”. Segons el seu parer, els joves sí llegeixen. La seva afirmació s’ha basat en què el 62% dels joves consumeixen llibres, deu punts més del global de la societat. El problema “no és a través de què podem llegir, sinó que puguem llegir”. Responent a la pregunta que ell mateix ha plantejat, ha ofert tres solucions. La primera és l’educació, perquè “si als centres educatius no es prestigia el llibre, és molt difícil que agafi una transmissió adequada. S’ha de transmetre l’hàbit de lectura”. La segona solució la protagonitzen els mitjans de comunicació, tant públics com privats, els quals “han de fer un esforç en transmetre a la població aquest hàbit”. La tercera i última solució és la tecnologia, “un bon mitjà per assolir una millor capacitat lectora”. Les dues idees que més ha insistit en remarcar és la importància d’invertir en la pròpia marca i “tenir un model de negoci en termes de multicanal. No podem vendre continguts només a través d’un canal, que serien les botigues”. Una cosa és plantejar les idees i una altra és assolir-les. Per tal de poder dur-les a terme amb èxit es necessiten unes garanties, com ara “una llei sòlida i forta en drets d’autor” i “la creació d’una política de comunicació entre la cultura de piratejar i la cultura del futur”.

La pirateria s’ha tornat a mencionar en el torn de preguntes, tema que tenia molt interessats als alumnes. Ernest Folch ha conclòs la conferència sentenciant que “els factors que depenen de la indústria editorial és el preu i la falta d’oferta ràpida. Si aquesta no evoluciona pot provocar ser la co- protagonista de la pirateria”.