dijous, 10 de febrer del 2011

Ens veiem al setembre

Va arribar el juny del 2006, havia acabat tercer d’ESO i havia catejat biologia. Això suposava la recuperació imminent d’aquesta assignatura, sinó hi hauria el risc de repetir curs. Així que amb totes les meves forces vaig començar a estudiar tot el temari d’aquella feixuga i arrugant assignatura, que encara tenia fresca en ment. Va arribar el dia de l’examen, érem gairebé una dotzena els qui ens vam veure involucrats a defensar aquella prova que tanta por ens feia no superar. Passades dues hores vam entregar l’exercici i al cap d’una setmana va sortir la nota: aprovat. Aquell mes de juny caracteritzat per l’estudi d’una assignatura molt interessant, vaig descobrir que voler és poder.

Sembla ser que a partir d’ara, aquesta situació no es repetirà ja que la consellera d’ensenyament, Irene Rigau, s’inclina per canviar la recuperació a secundària i passar-la del juny al setembre. Tenir tot l’estiu per assimilar els continguts d’una matèria no és excusa per canviar el mes de les proves extraordinàries ja que, si els alumnes s’han de presentar a examen al setembre necessitaran mesures de recolzament i reforç durant l’estiu, a més a més, serà més difícil que els estudiants amb dèficits d’aprenentatge estructurals es beneficïïn d’aquestes proves, perquè no arriba a l’arrel de la forma majoritària del fracàs escolar.

La taxa d’abandonament escolar a Catalunya és del 31,9%, una xifra que deixa molt que desitjar, i l’única opció que se li acodeix a la consellera és canviar els exàmens de juny a setembre perquè així es deixin de “regalar aprovats ”?

Per altre banda a el Govern se li ha acudit la brillant idea de que a partir del proper curs s’implantarà un quart d’ESO diversificat i preprofessionalitzador. El que es necessita és una cultura general, no una especialització, no es pot consentir que un estudiant només sigui capaç de defensar un tema en concret.

El problema no és l’especialització, sinó la formació.