divendres, 25 de març de 2011

El CCCB obre les portes a Janne Teller en l’estrena del Kosmópolis


L’escriptora danesa Janne Teller presenta el seu darrer llibre “Nada” sota el paraigües de les jornades Kosmópolis, "festa de la literatura amplificada", que des de fa sis anys acull el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i que romandrà obert fins el dia 26 de març.

Malgrat l’obra va ser escrita fa més de deu anys ençà, Espanya no ha pogut veure-la a les estanteries dels seus comerços fins aquest agost passat. Al mateix temps, Barcelona no havia pogut veure la prestigiosa escriptora a la ciutat fins a la celebració d’aquesta festivitat. La raó del retràs en la publicació de “Nada”, és que a Dinamarca (primer país en ésser publicat) fou considerada lectura perjudicial per als adolescents als quals es dirigia la l’autora. Un any més tard el Ministeri de Cultura danès la premiava com la millor novel·la juvenil. Poc després del premi nacional, ”Nada” entrava a les escoles com a lectura recomanada. Immersos en un debat sobre les conseqüències d'una novel·la en la qual un grup de joves cometen aberracions de diferent tipus en el transcurs de la novel·la cercant el sentit de la vida. A Espanya, "Nada", porta el segell de Seix Barral i el mateix nom que la famosa obra de Carmen Laforet de manera “casual”, confessa l’artista. L’autora ha reconegut conèixer aquesta obra, però refusa qualsevol tipus de vinculació directe.

L'escriptora danesa Janne Teller abans de dedicar-se “pròpiament” a escriure, va treballar com a economista per a les Nacions Unides duent a terme tasques humanitàries i de resolució de conflictes en diversos països com Moçambic, Bangladesh i Tanzània, fins a l'any 1995, en què va decidir dedicar-se al complet a la creació literària: “Porto nou anys vivint dels meus llibres”. Les seves novel·les més destacades són "La isla de Odín" i la seva darrera publicació: "Nada". Aquesta última obra pretenia ser per adolescents: “és el llibre que m’hagués agradat llegir de petita”, confessa l’escriptora, i que ha acabat captant a tot tipus de públic per l’immens rerefons que exposa. Cal un seguit de lectures per anar aprofundint i anar més enllà dels impactants fets que hi tenen lloc.

Deu anys més tard de l’inici divulgatiu de “Nada” ja se n’ha fet la interpretació teatral i inclús l’Òpera estatal d’Stuttgart ja ha pres una decisió bastant ferma sobre la adaptació del llibre i sembla ser que s’està sospesant la possibilitat, també, de portar aquest treball a la gran pantalla en format “pel·lícula d’animació”.

Després d’aquesta iniciació en la literatura, cal dir que estan organitzades fins el 26 de març al mateix CCCB i sota el lema de “festa de la literatura amplificada” diferents activitats relacionades amb l’escriptura, la lectura i aplicacions d’aquestes als nostres dies. Pel que fa a la literatura en sí, l’autora descriu que és una comunicació íntima entre escriptor i lector, on el lector pot aïllar-se i aprendre coses noves què segurament no viuria fora del llibre. Avui visiten el CCCB Dawid Marcinkowski i Thomas Wohlfahrt. Mentre que dissabte ho farà Philip K. Dick entre molts altres convidats i activitats programades.