dimarts, 9 de març del 2010

Adaptar-se als nous temps audiovisuals

Les XVI Jornades de Comunicació Blanquerna tracten sobre els joves emprendors que s’enfronten al futur incert i canviant de la comunicació. Una de les primeres conferències ha començat a les deu del matí de dimarts dia 9 de març i tenia com a tema les “Noves vies de producció i difusió audiovisual”. Malgrat la històrica nevada del dia anterior, l’aula estava plena d’estudiants de la Facultat que esperaven impacients i alhora expectants amb les càmeres i els fulls apunt l’arribada dels ponents. Quan per fi han entrat a l’aula, durant uns minuts no s’han deixat de veure ni de sentir els flashos de les càmeres i tot seguit, s’ha inaugurat la primera taula rodona de les jornades d’enguany. La moderadora de l’acte ha estat Laura Riu, exalumne de la Facultat i presentadora de TVE. Com a convidats han assistit Ferran Clavell, director de Continguts de la CCRTV Interactiva, Antonio José Domínguez, productor de la webserie Malviviendo.com i Robert Figueras, fundador de Filmutea.
Laura Riu ha començat amb una reflexió al voltant de la qual s’ha anat construint el discurs dels ponents: “El món audiovisual mai tornarà a ser el d’abans”. La primera intervenció ha estat la de Robert Figueras, que ha explicat el projecte de la productora Filmutea, destinada a joves amb iniciativa que volen desenvolupar projectes audiovisuals innovadors. A través de la seva web es poden trobar els equips de treballs necessaris per dur a terme el projecte o, simplement, aconseguir contactes professionals. A més, ha fet especial èmfasi en la narrativa transmediàtica i en el 3D com a futur del món audiovisual. Actualment, estan desenvolupant el primer llargmetratge transmedia d’Espanya, Panzer Chocolate. Seguidament, ha fet la seva intervenció Antonio Domínguez, qui ha desenvolupat una de les webseries que han tingut més èxit en la xarxa, Malviviendo, amb un pressupost de tant sols 40 euros en el seu primer capítol. Domínguez ha destacat que Internet facilita molt la distribució de continguts audiovisuals però que el problema és el finançament, ja que les grans empreses encara no són conscients de la importància que tenen les xarxes socials. Tot i així, a través de la seva webserie ha aconseguit fer altres projectes, com per exemple, una campanya per a joves de l’asseguradora Maphre. Per últim, ha acabat destacant que és un món molt difícil en què s’ha de lluitar. L’últim discurs ha anat a càrrec de Ferran Clavell, qui ha destacat que hem de saber arribar als nous usuaris, cada vegada menys passius. Durant la seva exposició ha fet un repàs pels diferents serveis online de TV3 i Catalunya Ràdio dels quals ha destacat un increment superior en les audiències respecte als mitjans tradicionals.
Després d’aquest repàs dels nous formats s’ha iniciat el torn de preguntes. En un primer moment, cap dels assistents s’ha atrevit a preguntar res i per aquest motiu, Laura Riu ha trencat el gel amb una sèrie de preguntes que feien referència als nous formats o al fet que reduir els pressupostos influeixi en la qualitat. Finalment, un parell d’estudiants han fet preguntes al voltant d’aquest últim tema. Per acabar, Antonio José Domínguez s’ha guanyat al públic posant un fragment del primer capítol de Malviviendo.