divendres, 25 de març del 2011

“Cuponeo encara és un servei nou per la majoria de gent”


Foto extreta d' ELPAÍS.com

En un context de crisi és difícil créixier mentre la majoria d'empreses s'enfonsen. Això mateix és el que ha aconseguit Maria Trullàs amb la seva empresa: Cuponeo. Una empresa nascuda en aquest mateix context de recessió i que espera trobar el seu punt més àlgid en aquest mateix període.

Maria Trullàs és una jove estudiant i emprenedora nascuda el 1983 a Barcelona, per casualitat, perquè ella és de Manresa, que és on ha viscut tota la seva infància. La jove emprenedora ha estudiat Publicitat i RP a la FCBlanquerna (URL) i ha cursat un postgrau en Cool hunting a la URL. Més tard, treballà en una oficina de comerç i a la tornada cursà un Post grau en direcció d'empreses i un màster en empreses de roba retail a la Universitat de Barcelona. Més tard, creà Cuponeo, la seva gran obra.
I ara mateix es troba en el 3r curs de Periodisme cursant pràctiques a EL PAÍS, a la secció de I+D, on ha publicat diversos articles.

En què consisteix Cuponeo?
És simple. Permet a qualsevol empresa, local o restaurant que tingui un lloc de venda físic poder fer alguna promoció o descompte...

Quin tipus de descomptes?
Aquests depenen de cada anunciant: cafès gratis al migdia, 2x1 en begudes, un 15% de descompte en roba, etc.

I un cop he trobat allò que m'interessa... què?
Quan hagis localitzat els cupons pots imprimir-los i portar-los al lloc de venda on t’aplicaran el descompte, o bé te’l pots enviar des del web al mòbil via sms o descarregar-te’l a l’iphone gratuïtament ensenyant la pantalla del mòbil al local.

Com neix Cuponeo?
Neix després de la meva estància a NY. Allà, jo era usuària, entre moltes altres coses, de Groupon, un web de cupons on podies enviar-te les ofertes al mòbil en format sms i podies redimir-los al lloc de venta. En qualsevol cas, vaig pensar que aquest sistema tan còmode estaria bastant estès per tot el món...

I...
Pensava que a Espanya ja existia. Però no era així. I vaig decidir implantar-ho adaptat al mercat espanyol, copiant la idea, això sí. La veritat és que el tinc com un fill.

Quants anys té el projecte?
Poc més d'un any i mig. Va néixer el Juliol 2009. Engendrat amb els meus estalvis: poc més de 15.000 euros.

Per què creus que és un model tan idoni per aquest context de recessió?
Si no es gasta no hi ha inversió. Sacrificar el preu és el millor que es pot fer ara. La gent avui no té tanta quantitat per gastar, però potser trobes més gent que té aquella quantitat més petita per comprar. Cuponeo ajuda a retallar el preu i d'alguna manera a incrementar les vendes.

Veig que no et separes del teu iphone... No para de sonar!
És la meva oficina. No l’apago ni quan vaig a dormir. Sort que tinc un somni profund... Des d'aquest dispositiu gestiono els cupons i ofertes que rebo de les empreses. A més, l’iphone és l’ambient perfecte per Cuponeo.

...
L’iphone et permet geolocalitzar persones i llocs. I què millor, quan busques un bar, cercar aquells que t’ofereixen descomptes i que tens més a prop?

Tens algú contractat?
M'ajudo jo. Però la part de disseny la porta un amic meu de Manresa.

Com captes empreses anunciadores de promocions?
Ara cada cop venen més les empreses. Però segueixo anant "porta per porta", com al principi, a través de LinkedIn. Però, sí, per sort la gent cada cop sap més de què va aquest servei.

Per què així t’estalvies feina?
I no només per això. No es que no coneguessin la meva empresa, sinó que era un servei nou per tothom i per tant, l’esforç per contactar amb la gent era el doble. És com el cas de "Pizzes Terradelles". Va fer falta un esforç molt gran perquè la gent arribés a entendre que al costat dels iogurts podien haver-hi pizzes...

Bon exemple.
I per tant la comunicació ha de ser el doble de gran. La meva labor comercial ja no era per la meva marca sinó pel servei en sí.

Però això beneficia la teva competència!
Cert. Però això ja està bé. S’havia de crear el mercat.

I com et finances? També amb cupons?
(Riu) Per sort no. El model de negoci amb les empreses petites és el següent: els anunciants que posen la promoció al web de Cuponeo no paguen cap quota fixe, sinó que tot va en funció del número de persones que fan servir aquells cupons. Quantes més persones, més paga l’empresa! Els preus oscil·len entre 0,15 i 0,25 cèntims per cupó, sempre a càrrec de l'empresa.

I amb les empreses grans?
El model de negoci d’aquestes és diferent. Amb aquestes es fa un landing: una pàgina web especial per ells.

Algun altre exemple per definir aquest terme?
PANS&COMPANY. Té una pàgina web amb els seus cupons. Però l’objectiu d’aquesta no són tant fer arribar els cupons, sinó obtenir informació del client: l'entrepà preferit, l'aniversari...

És molt difícil aconseguir una aplicació per iPhone?
No. És un llenguatge de programació com qualsevol altre. I no has de pagar res! Però el que la gent no sap, és que darrere de cada aplicació sempre hi ha un web, sempre. Si algú puja un cupó pel web, automàticament la tens a l’aplicació. És com un llençol, a sota hi ha d’haver alguna cosa, no té cap funció per sí sol allò, encara que el web no sigui identificat pel públic.

Com ho actualitzes?
L’actualització i el disseny de l'aplicació es fa a partir del web.

T'has plantejat la vendre l'empresa en algun moment?
Per mi és com un fill, com et deia. Potser el preu que jo penso està molt lluny de les expectatives del comprador. Jo ho miro amb ulls de mare. És com si em vengués el meu gos... No, el meu gos no té preu! Però reconec que és un pas que he d’aprendre. Que igual que he fet una empresa en puc fer una altre...

Què més vols estudiar? O què més et falta?
De moment vull acabar periodisme... però sempre s'ha d'estudiar, no es pot deixar mai.

Estudies. Ha quedat clar amb el teu currículum... on has treballat?
He treballat a LD Eventos, empresa encarregada de la producció de grans esdeveniments: concerts d’U2, Alejandro Sanz, Miguel Bosé... També a l’empresa publicitària One to One. En el meu viatge a Nova York vaig estar empleada en una oficina comercial. Després, ja em vaig autoemplear amb Cuponeo...

Quina altre idea et ronda pel cap per seguir autoemplen-te?
Vull fer una marca de moda. I vull tornar a Nova York.

De ben segur que en tornaràs amb alguna nova idea... Moltes gràcies i molta sort!

1 comentari:

Maria Trullàs ha dit...

Lluis! A NY no vaig veure Groupon, que això es una cosa diferent. L'empresa que em va inspirar va ser 8coupons.com

Salut! I gràcies!